Frågor och svar om Corona

Viruset alltså.

Senast uppdaterad: 4 juni, kl 16:07


Har ni öppet? är en fråga vi får från många av er och svaret är JA!
Våra dörrar står öppna, men vi följer noga utvecklingen i realtid och tar myndigheternas rekommendationer på största allvar.

Vi har tagit fram tydliga processer och strukturer som säkerställer att vi alla på plats vet hur vi jobbar med rengöring, kommunikation till er gäster, information i hotellets olika delar etc. På den här sidan hittar du uppdaterad information och svar på de vanligaste frågorna vi får från er just nu. Frågor som handlar om vad vi gör för att minska smittspridning, våra av- och ombokningsregler, öppettider, vad som gäller på restaurangerna, och hur vi agerar om vi mot förmodan skulle behöva stänga under en period.

Hygien
Allmänna sammankomster
Restaurang
Spa & Pooler
70+
Av / Ombokning
Kontakta oss
Brev från vår VD

Hygien

Så. Vad gör ni för att minska smittspridning?
Våra gästers och personals säkerhet är vår högsta prioritet och vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och riktlinjer.

Vi beslutade tidigt att införa utökade rutiner för städning av samtliga miljöer. Alla ytor såsom våtutrymmen, dörrhandtag, möbler, nyckelkort, terminaler etc. tvättas med desinfektionsmedel återkommande varje dag.

Våra olika paket har olika in- och utcheckninstider för att minska risken för köbildning. På samma vis har vi på ställen där det annars lätt bildas kö, så som vid hissen, receptionen samt vid hovmästarpulpeten i restaurang Famille, satt upp skyltar och markeringar som påminner om att hålla avstånd.

Vi lyssnar naturligtvis på direktiven kring att man inte får ha barservering och buffér och har ändrat om våra frukostar så att vi serverar dig vid bordet. Vi är också noga med rekommenderat mellanrum när vi dukar.

Att du som gäst är frisk när du kommer till oss är en självklarhet. Och så även för oss som jobbar här. Minsta symtom så är det hemgång. För dig och oss.

Okej. Vad gör era medarbetare på plats?
Handsprit finns tillgängligt i alla våra miljöer och används regelbundet av samtlig personal, såväl som av gäster. Framförallt är vi extremt noga med våra medarbetares hälsa och vi har noga rutiner om att man inte kommer till jobbet vid minsta tecken på sjukdom.

I vilket läge ska jag undvika att besöka er?
På samma sätt som vi tar vårt ansvar på plats ber vi dig som gäst att ta ditt ansvar genom att:

  • Vänta med att besöka oss minst två veckor efter hemresa om du har rest till ett riskområde. Uppdaterad lista på riskområden finner du hos Folkhälsomyndigheten.
  • Inte besöka oss om du varit i kontakt med någon som har konstaterad smitta av Coronavirus, Covid-19.
  • Stanna hemma om du är sjuk med allmän sjukdomskänsla, hosta, feber eller förkylning.

Yes, jag är med! Har ni några andra allmänna råd?
Vi har alla ett ansvar att hjälpas åt i kampen mot smittspridningen:

  • Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, minst 20 sekunder. Använd handsprit som komplement.
  • Undvik att röra ögon, näsa och mun.
  • Undvik att hälsa genom att ta i hand.
  • Undvik större folksamlingar.
  • Stanna hemma om du är sjuk.
  • Hosta och nys alltid i armvecket eller i en pappersnäsduk.

Tillsammans kan vi se till att behålla en säker miljö som vi alla kan fortsätta njuta av.

Allmänna sammankomster

Med anledning av Regeringens senaste, och viktiga direktiv (200327) kring förbud mot allmänna sammankomster på över 50 personer, förstår vi att du som gäst undrar vad som gäller för oss på Falkenberg Strandbad och om vi kommer hålla öppet framöver och svaret är ja. Här nedan förklarar vi varför.

Vad menar man egentligen med allmänna sammankomster?
En allmän sammankomst är tydligt definierad i lag, och avser exempelvis en demonstration, föreläsning, samling för religionsutövning, en teater, konsert eller en biografföreställning. För att en sammankomst skall ses som allmän krävs att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde till den.

Kan ett hotell eller restaurang räknas som en allmän sammankomst?
Nej. Ett hotell omfattas istället av de trängselregler (se Folkhälsomyndighetens direktiv här) som Folkhälsomyndigheten beslutat om. Alltså att hålla mer avstånd till varandra, duka luftigare och att inte att det ska bli köer runt barer och bufféer. Vi har sedan de nya direktiven kom (200325), justerat just detta.

Möten eller konferenser med fler än 50 personer då, är det okej?
Vad gäller möten och konferenser i våra lokaler i grupper större än 50 personer så är dessa tillåtna om de är stängda och inte fritt tillgängliga. Exempelvis får ett företag ha ett möte för sina 70 anställda. Dock får en branschorganisation inte ha ett möte för personer som jobbar i branschen. Det anses vara fritt tillgängligt och alltså inte ok under rådande läge. Naturligtvis gäller övriga principer kring att vara frisk, tvätta händer och att tänka på social distans och extra luft.

Jag vill nog ändå boka min vistelse om, hur gör jag då?
Vill du ändå boka om så vill vi hjälpa till! Kontakta oss på telefon så finner vi en lösning tillsammans.

Restaurang

Magen kurrar! Är det safe att äta på er restaurang?
Även, och kanske särskilt i dessa tider, så behöver vi alla få i oss bra mat. Vår restaurang Köket har vi valt att pausa, men restaurang Famille är öppet som vanligt. Vi följer givetvis Folkhälsomyndighetens senaste föreskrifter gällande att säkerställa att våra gäster kan hålla avstånd mellan varandra. Med det sagt, så förstår vi om du känner en viss oro över att äta ute.

Vi har tagit flera åtgärder för att minska risken för smittspridning, och för att du som gäst ska känna dig bekväm och kunna njuta fullt ut av ditt besök hos oss.

Okej, vad bra! Vad betyder det i praktiken?

  • För att följa direktiven om rekommenderat avstånd har vi minskat antalet bord som dukas upp i Famille, både inomhus och ute, vilket gör att det blir lite luftigare mellan er gäster. Vi har handsprit tillgängligt på flera ställen i restaurangen som används regelbundet av vår personal, och vi uppmanar dig som gäst att göra det samma.
  • Vi har lagt stor vikt vid olika sittningstider för att säkerställa en bra spridning på gästantalet.
  • Vi har bannat allt som har med buffé att göra. För lunch och middag erbjuder vi istället á la carte och vår goda frukost serveras numera i form av en välfylld frukosttallrik/frukostpåse, givetvis tillsammans med färskbryggt kaffe!
  • Vi serverar endast mat vid bordet eller i form av take away enligt Folkhälsomyndighetens direktiv, för att begränsa antalet gäster i vissa områden och därmed också minska risk för smittspridning .
  • Våra utökade rutiner för städning av offentliga utrymmen innefattar självklart också alla ytor på vår restaurang.

Erbjuder ni room service?
Absolut! Om du som hotellgäst hellre vill käka på ditt mysiga rum, erbjuder vi room service under majoriteten av dygnets timmar. Alltså både frukost, lunch och middag. Vi bjussar självklart på denna service.

Har ni take away?
Japp!

Barservering är ju faktiskt förbjuden nu. Hur gör ni då?
Vi serverar allt vad ni vill ha vad det gäller dryck och mat, till bordet. Vill ni beställa take away-mat, så ordnar vi givetvis detta med.

Spa & Pooler

Jag vill bada! Är det tryggt att vistas i The Retreat Club?
Ja. Simbassängerna är klorerade enligt Folkhälsomyndighetens direktiv och rekommendationer kring vilka nivåer av klor som ska tillsättas i pooler och bassänger för att säkerställa att farliga bakterier och virus dödas, vilket innebär att även Covid-19 viruset dör i kontakt med klorerat vatten. Svensk Simidrott skriver så här om just det, vilket vi tycker är en bra källa. Att vi har rätt mängd klor i vattnet just nu gör att du kan plaska i lugn och ro.

Begränsar ni antalet gäster?
Ja, vi har gjort om vilka paket som vi säljer till dig som gäst vilket också har skapat färre gäster på en och samma plats vid samma tillfälle. Det finns nu mer fasta tider kring när du har tillgång till pool och restaurang. Tack för att du respekterar detta. Vi uppmanar till att hålla avstånd i våra pooler såväl som i övriga miljöer. Vi är fortfarande en livfull och glad resort men vi tar alla ansvar tillsammans.

Vi uppmanar alla våra gäster att hålla ett rimligt avstånd (ingen gillar väl att stå kloss an med en främling i baddräkt ändå..?) och vi påminner även alla våra gäster att givetvis duscha före och efter bad.

70+

Jag är 70+ och vill besöka er! Är det okej?
Vi tror starkt på att ålder bara är en siffra, men i just denna situation menar vi att det är Folkhälsomyndigheten som man bör lyssna på. Därför så rekommenderar vi dig som är 70 år och mer att vänta lite med att besöka våra hotell eller restauranger. Detta för att vi har ett ansvar att göra allt vi kan för att minska smittspridning och måna om de som är (lite) äldre.

Okej… men vad gör jag om jag är 70+ och redan bokat ett rum hos er?
Om du är över 70 och har en bokning i närtid så bokar vi om den helt kostnadsfritt, uppgraderar ditt rum och bjuder på en liten trevlig överraskning på rummet. Den som väntar på något gott… Kontakta oss på telefon 0346-714900 eller mail reception@strandbaden.se).

Får jag som 70+ besöka er lite längre fram istället?
Väldigt gärna! Vi längtar efter att rå om dig lite extra och ser gärna att du kommer till oss lite längre fram, när det är tryggt och säkert för dig att hänga hos oss. Så, mellan den 10 augusti och 30 september får du som 70+ 2 för 1 på måndagar, tisdagar och onsdagar (japp, halva priset!). Vi hoppas att ni som då haft tråkigt och kämpat extra vill besöka oss.

Jag som är under 16 år då?
Vår vanliga 16-årsgräns i Retreat Club och våra pooler gäller fortfarande.

Av / Ombokning

Har ni några nya och flexibla av- och ombokningsvillkor? Självklart!
Det är många som vill ha svar på vad som gäller för av- och ombokning och vi förstår er frustration när ni fastnar i telefonköer hos oss! Tyvärr hinner vi inte svara så snabbt som vi vill på alla era frågor just nu, så vi har samlat de vanligaste här.

Privatgäster

Hur tätt inpå ankomst kan jag boka om min vistelse?

Du kan boka om din vistelse fram till 24 timmar innan ankomst utan kostnad. Ombokning gäller för en likvärdig produkt och eventuell mellanskillnad betalas direkt vid bokning. Kontakta oss på telefon 0346-714900 eller mail reception@strandbaden.se. Du kan också chatta med oss direkt här på hemsidan. Ha ditt bokningsnummer tillgängligt så underlättar du både för oss och dig själv.

Jag har bokat via en OTA (Online Travel Agency, hur gör jag då?
Om du har bokat via en så kallad OTA (som Expedia, Booking, Hotels.com osv) så får vi lov att hänvisa dig direkt till dem.

Jag är 70+ och vill boka av! Hur gör jag?
Kontakta oss på telefon 0346-714900 eller mail reception@strandbaden.se, så avbokar vi din vistelse om du är över 70 år utan extra kostnad. Du kan också chatta med oss på hemsidan. Ha ditt bokningsnummer (finns på din bokningsbekräftelse) tillgängligt så blir det lätt och smidigt för oss att hitta din bokning.

Vad händer om jag har en bokning och ni tvingas stänga under en period?
Vi kommer att försöka ha öppet så länge vi har möjlighet, men vi följer noga utvecklingen och rekommendationer från ansvariga myndigheter. Skulle vi få direktiv om att stänga ner hotell eller restauranger i ett par veckor eller månader, så hjälper vi dig självklart att boka om din vistelse hos oss så fort vi öppnar igen.

Vi är omåttliga optimister och hoppas verkligen att vi inte hamnar i det läget, men om det skulle vara fallet, så ber vi dig vänligen om att ha lite extra tålamod med oss på telefon och i mail. I ett sådant läge kommer ni vara många som hör av er samtidigt, men tillsammans kommer vi givetvis hitta lösningar för er alla så fort vi bara kan!

Företagsgäster/privata event

Vad gäller om jag har en inbokad konferens eller möte?
För företag som har bokat en konferens eller ett möte hos oss så gäller avbokningsavtalen som överenskommet.
Ni, våra företagsgäster, är extremt viktiga för oss just nu och därför blir vi otroligt glada om ni redan nu vill boka in era sommarmöten eller höstkonferenser på våra destinationer. Vi ser självklart även till att lösa en lite extra bra deal till er!

Vi är måna om att ni skall känna er trygga och är flexibla gällande avbokningsvillkoren. Maila Calle, Susanna, Tessan, Kristian och säljteamet på meetings@essgroup.se så berättar vi mer.

Det samma gäller för dig som bokat bröllop, privata fester och middagar och har frågor, kontakta oss så berättar vi mer.

Kontakta oss (och ha lite extra tålamod!)

Det är många som kontaktar oss just nu och vi hoppas att du har förståelse för att det kan ta lite längre tid för oss att återkomma till dig!

Telefon: 0346-714900

Mail: reception@strandbaden.se